WSOY

Dataohjattua myyntiä ja kustantamista WSOY:lla

Werner Söderström Osakeyhtiö, Suomen suurin yleisen kirjallisuuden kustantaja, on jo yli 140 vuoden ajan ollut suomalaisen kirjallisuuden keskiössä. Yhtiö julkaisee vuosittain yli tuhat uutuusteosta ja tarjoaa jatkuvasti tuhansien kirjojen valikoiman eri formaateissa, tavoittaen lukijat kaikkialla Suomessa. Kirjoja myydään vuosittain yli 13 miljoonaa kappaletta.

Palvelut

End-to-end-arkkitehtuurisuunnittelu
Teknologiavalinnat ja roadmap
Tietovarastokehitys
Integraatiokehitys
Raporttikehitys
Dataohjattua myyntiä ja kustantamista WSOY:lla

Lähtötilanne

WSOY:n päivittäisen myynnin ja kampanjoiden seurantaan käytettiin aiemmin perinteisiä taulukkolaskenta- ja on-premises-ratkaisuja. Raportointi ja analysointi olivat manuaalisia ja aikaa vieviä, ja myyntidataa käsiteltiin useissa eri järjestelmissä.

Kustannusalan digitalisoituessa WSOY halusi kehittää ketterämmän ja tulevaisuudenkestävän dataratkaisun, joka mahdollistaisi:

  • Myyntitiedon yhdistämisen: Lukuisten Point of Sale -tietolähteiden integroinnin yhteiselle tietoalustalle.
  • Lukijakunnan paremman ymmärtämisen: Myyntidatan analysointi paikkakunta- ja myymäläkohtaisesti mahdollistaa tarkemmat ja tehokkaammat kampanjat.
  • Myynnin raportoinnin tehostamisen: Dynaamiset raportit vähentävät manuaalista työtä ja nopeuttavat tiedonsaantia.
  • Laajemman näkemyksen myynnistä: Trendien ja yllättävien muutosten seuraamisen, sekä myyntiennusteiden yhdistämisen tapahtumadataan.
  • Varastojen hallinnan: Kirjojen ulosmyynnin seurannan yhdellä järjestelmällä.
“Dataohjattu myynnin seuranta on mullistanut työtapamme – nyt pystymme tekemään nopeampia ja parempia päätöksiä pohjautuen ajantasaiseen ja tarkkaan tietoon. Kehitystyö mahdollistaa entistä tehokkaamman suunnittelun ja myyntityön arjessa.”

Veli-Pekka Matilainen, Sales Director, WSOY

Ratkaisumme

Autoimme WSOY:tä visioimaan modernin myynnin raportoinnin mahdollisuuksia. Ensivaiheessa keskityimme tunnistamaan avainkysymykset ja mittarit, joiden avulla myyntijohto pystyy tekemään entistä parempia päätöksiä.

Rakensimme Microsoft Fabriciin pohjautuvan arkkitehtuurin, jonka ytimessä oli useiden tietolähteiden integraatio. Kehitimme lähdekohtaiset tiedonkeruuratkaisut, joiden avulla myyntidata on saatavilla yhtenäisessä muodossa eri aikaväleiltä. Lisäksi tietomalli suunniteltiin joustavaksi vastaamaan tulevaisuuden kasvavia ja muuttuvia tarpeita.

Myynnin seuranta ja analysointi mahdollistettiin kattavilla Power BI -raporteilla, jotka tarjoavat näkymät kokonaismyynnistä aina yksittäisten kirjojen tasolle.

Käytetyt teknologiat

Microsoft Fabric
Power BI
“Projektissa tärkeintä oli rakentaa ratkaisu, joka tukee myynnin tarpeita nyt ja tulevaisuudessa. Microsoft Fabricin avulla pystyimme luomaan skaalautuvan ja ketterän tiedonhallintaympäristön, jonka avulla WSOY voi seurata myyntiään lähes reaaliajassa ja reagoida muutoksiin nopeasti.”

Miquel Rosentröm, Key Account & Sales Analytics Manager, WSOY

Lopputulos

WSOY sai käyttöönsä modernin, Microsoft Fabriciin rakennetun tietoalustan myyntiorganisaation tueksi. Ratkaisu kerää lähes reaaliajassa datan eri jälleenmyyjien Point of Sale -lähteistä ja tuo sen yhteiseen raportointiympäristöön.

Uuden ratkaisun avulla WSOY pystyy:

  • Seuraamaan jälleenmyyjien katteita ja liikevaihtoa reaaliaikaisesti
  • Analysoimaan kampanjoiden toimivuutta tarkasti
  • Hallinnoimaan varasto- ja myymälätuotteiden tilannetta tehokkaasti
  • Ennakoimaan myynnin kehitystä ja reagoimaan muutoksiin ketterämmin

Haluaisitko kuulla lisää projektista?

Aleksanteri Haka
Aleksanteri HakaProjektipäällikkö, perustajaosakas

Data Clinic logo

Nosta liiketoimintasi uudelle tasolle

Yhteystiedot

+358 50 551 9293

Osoite

Siltasaarenkatu 12 C, 8. kerros

00530 Helsinki

Laskutus

Näkemystä datasi hyödyntämiseen

© 2025 Data Clinic Oy

Tämä sivusto käyttää evästeitä palveluiden toimittamisessa, käyttäjäkokemuksen parantamisessa ja liikenteen analysoinnissa